Video:

Het gebeurde op een verjaardagsfeestje van een vriendje. Ik zal een jaartje of 10 zijn geweest. Mijn vriendjes en ik hadden net patat met frikadellen achter de kiezen en we kregen nog een ijsje. Tijdens het ijsje werd er een film opgezet. Het was mijn kennismaking met knokfilms en een acteur met een vreemd accent: Jean-Claude van Damme.

Stijf van de adrenaline, patat, suikers en kleurstoffen stoven we na afloop van de film de straat op. Vechtscènes nadoen. Een paar jaar verder kijk ik meewarig terug op de slechte acteerprestaties van mijn Belgische held. Voor mij is ‘JCVD’ een cultheld geworden.

Zaterdag 13 oktober is het dan zover: Slechte films en goede herinneringen ophalen in een filmmarathon met alleen maar Jean-Claude van Dammefilms, de #vandammerathon. Na afloop stuiven we niet meer de straat op op scènes na te doen. Ik voorspel wel een trendje. Chino-wortelbroeken, slechte dansjes en landelijk veel meer #vandammerathons.

Wat is jouw favoriete film met Jean-Claude van Damme? En welke (jeugd)herinneringen heb je daarbij?

(trailer door Josse

Geef een reactie

