Vakantietip: Zuid-Korea

Van 12 tot en met 26 oktober heb ik een reis gemaakt door Zuid-Korea. Een reis die al lang stond gepland en waar ik erg naar uitkeek. Van de reis maakte ik bovenstaande compilatie. In twee weken tijd heb ik onder andere Seoul, Gyeongju, Busan en het eiland Jeju bezocht. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten.

Behalve Samsung, Hyundai en de voetbalprestatie onder leiding van Guus Hiddink is er van het land niet veel meer bekend. Misschien komt dat omdat de blik van het westen veel meer op buurlanden China en Japan gericht is. Bij deze landen is het veel makkelijker om je een beeld bij te vormen.

Ik liet me verrassen en Zuid-Korea stelde me niet teleur. Een paar Zuid-Koreaanse zaken die mij aangenaam verrasten:

Engels
In de grote steden zijn alle aanduidingen in zowel Hangul, het Koreaans schrift, als in het Engels. Je kunt daarom erg gemakkelijk zelfstandig reizen, ook al kun je geen Koreaans lezen.

Ondergrondse
De metro van Seoul is berucht om de drukte. Maar hoe druk het ook is in het openbaar vervoer, de Koreanen blijven rustig. Al sta je dicht op elkaar, het is “leven en laten leven” voor de Koreanen in de metro. De metro of de taxi zijn overigens dé manier om ergens te komen. Goedkoop, snel en punctueel.

Vriendelijk
Koreanen zijn vriendelijk en behulpzaam, al kunnen ze zich in de openbare ruimte nog wel eens ergens tussendoor wurmen. Daar zijn wij Nederlanders niet zo van gediend, maar vergeef het de Koreanen. Zij hebben een ander gevoel bij het gebruik van de openbare ruimte. Denk maar aan de drukte in de metro.

Eten
In Korea wordt er veel buiten de deur gegeten. Thuis koken doen ze niet zoveel. Voor zo’n 7.00 won (ruim 5 euro) heb je vaak al een heerlijke bibimbap. Als je veel zin hebt in vlees, kies dan voor een Koreaanse barbecue. De meeste Koreaanse restaurants serveren alleen rund en varken dat uit Zuid-Korea zelf komt. En dat smaakt heer-lijk! Vergeet niet om er Soju bij te bestellen.

Geschiedenis en cultuur
Houd je van cultuursnuiven? Dan kom je in Zuid-Korea absoluut aan je trekken. Het land heeft een lange historie waarin veel is gebeurd. Niet alleen in Seoul kun je daarvoor terecht. In de stad Gyeongju vind je bijvoorbeeld allemaal grafheuvels. Hier ligt de adel van Korea begraven. Huur een fiets en verken een dag lang de stad, het lijkt er wel een groot openluchtmuseum.

Vakantie
Zin een vakantie naar Korea? Ga dan in oktober als de herfst is begonnen. Overdag is het er een warme nazomer, maar neem wel een jas mee voor de avond. Dan koelt het er snel af. In de herfst heb je een retourticket voor een kleine 600 euro.

Geef een reactie

